نسرین معین _ nasrin moein _ مشاور و مدرس سئو

خانه

گوگل بات یا خزنده وب؟

Googlebot یا ربات گوگل وظیفه بررسی صفحات سایتها را بر عهده دارد و نتایج را به گوگل اعلام میکند. این ربات وب سایتهای نوپا را شناسایی کرده و آنها را ایندکس میکند. همچنین اطلاعاتی را که در صفحات سایت بروز رسانی شده اند را می یابد و پایگاه داده گوگل را آپدیت میکند. اگر میخواهید سایت شما در رتبه خوبی از نتایج گوگل قرار گیرد باید سئو سایت خود را ارتقا دهید تا این ربات کوچک به خوبی بتواند در سایت شما بخزد و تمامی بخش ها را بخواند.

گوگل بات یا خزنده وب؟

همه این عبارات یک معنی دارد یک ربات که در وب سایتها می خزد . Googlebot صفحات سایت را توسط لینکها میپیماید و مطالب جدید محتواهای آپدیت شده را میخواند و نشان می‌دهد که چه چیزی باید به شاخص اضافه شود . این شاخص مغز گوگل است و جایی است که همه اطلاعات در آن ذخیره میشود . گوگل از یک سرور یک تنی برای ارسال crawlers به گوشه و کنار وب و پیدا کردن صفحات و دیدن و خواندن محتوای آنها استفاده میکند. گوگل بات همان  جستجوگر گوگل یا ربات گوگل و دیگر موتورهای جستجو هستند .

گوگل بات چگونه کار می‌کند ؟

ربات گوگل از سایت مپ و دیتابیسی از لینکها که در جستجوهای قبلی کشف شده اند برای تعیین مکان بعدی خزش استفاده میکند. هر زمان که کاوشگر، لینک‌های جدیدی را در سایتی پیدا کند ، آن‌ها را به فهرست صفحات برای بازدید بعدی اضافه می‌کند . اگر جستجوگر تغییراتی درلینکها پیدا کند یا پیوندهای شکسته ای را بیابد، آنها را در وضعیت ایندکس شدن صفحه لحاظ میکند و تعیین میکند که خزنده ها چگونه صفحات را پیمایش کنند. برای اینکه مطمئن شوید ربات گوگل به درستی می‌تواند سایت شما را ایندکس کند باید crawlability یا قابلیت خزش را چک کنید . اگر سایت شما برای crawlers قابل دستیابی است آنها بارها به صفحات سایتتان رجوع میکنند.

گوگل بات چگونه سایت شمارا بازدید میکند؟

برای اینکه بفهمید ربات گوگل چگونه از سایت شما بازدید می‌کند و آنجا چه کاری انجام میدهد میتوانید فایل‌های لگاریتمی سایتتان را بررسی کنید و یا بخشی از کنسول جستجوی گوگل را باز کنید .

گوگل نمیتواند یک لیست عمومی از آدرس‌های IP ربات های خود برای webmasters پست کند و بگوید اینها جزو لیست سفید و بی خطرند. برای اینکه بفهمید آیا واقعا گوگل بات از سایت شما دیدن کرده یا نه میتوانید جستجوی IP معکوس( تبدیل IP به نام) را انجام دهید. به راحتی می ‌توان نام کاربری را جعل کرد,  اما آدرس ip را نه .

شما می‌توانید بررسی کنید که آیا یک کاوشگر وب به سرور شما دسترسی دارد یا نه ( یا یک عامل دیگر گوگل ) . این برای سایت شما خوب است اگر نگران باشید که spammers یا آشوبگران دیگر به سایت شما دسترسی دارند در حالی که ادعا می‌کنند Googlebot هستند.

سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول یکی از مهم‌ترین ابزارها برای بررسی دقیق قابلیت خزش در سایت شما است . می‌توانید بررسی کنید که ربات گوگل  سایت شما را چگونه می‌بیند . همچنین لیستی از خطاهایی که خزنده در سایت شما پیدا کرده است را برای اصلاح آنها در اختیارتان قرار میدهد . در کنسول جستجو  می‌توانید به Crawler ها بگویید که چه بخش هایی از سایت شما را مورد جستجو و خزش قرار ندهند.

 بهینه سازی سایت برای گوگل بات

تلاش گوگل بات برای خزیدن سریعتردر سایت شما یک فرآیند نسبتا ً تکنیکی است و هدف آن برطرف کردن موانع فنی است که از دسترسی درست کاوشگر به سایت شما جلوگیری میکند. این یک فرآیند نسبتا ً تکنیکی است ، اما شما باید خودتان را با آن آشنا کنید . اگر گوگل نتواند به خوبی سایت شما را کاوش کند،  هرگز نمی‌تواند در نتایج جستجو به آن رتبه خوبی دهد. بنابراین باید این ارورها  را پیدا کنید و آن‌ها را بر طرف کنید.

 

نتیجه‌گیری

Googlebot یک ربات کوچک است که از سایت شما بازدید می‌کند . اگر سایت شما از لحاظ فنی درست و بی نقص باشد ربات به سراغتان می آید. همچنین اگر به طور مرتب محتوای جدیدی به سایتتان اضافه کنید، برای آپدیت و ایندکس به سایت شما سر می زند . هر زمان که تغییرات بزرگی را در سایت خود ایجاد کنید ، ممکن است مجبور شوید که آن crawler کوچک و جذاب را فورا ً فراخوانی کنید تا تغییرات در نتایج جستجو هر چه زودتر منعکس شوند .