نسرین معین _ nasrin moein _ مشاور و مدرس سئو

خانه

آشنایی با لینک های Follow و NoFollow و نقش آنها در سئو سایت

تولید بک لینک مستلزم رعایت اصول و قواعد و شناخت مقدماتی است که یک سئو کار باید تسلط کافی روی آنها داشته باشد تا بتواند در پروسه سئو سایت به نتیجه مطلوب دست یابد.

شناخت انواع لینک ،چگونگی تولید و استفاده از آنها یکی از مهمترین اصول لینک سازی است.ما در این مقاله در نظر داریم شما را با انواع لینک آشنا سازیم. مهم ترین هدف ما در انتشار این مقاله ارائه مطالبی در باب  آشنایی با لینک های Follow و NoFollow و تفاوت آنها است.

مقاله مرتبط: تفاوت بین لینک های خارجی و داخلی  و نکات مهم در استفاده آن ها

آشنایی با لینک های  فالو (Follow)

یکی از مهمترین  مراحل سئو تولید بک لینک برای سایت مورد نظر است. به تمام لینک هایی که برای سایت خودتان از سایر سایت های مرتبط دریافت می کنید لینک های فالو( Follow یا  do follow ) می گویند. این لینک ها به صورت زنجیر وار پیوند  دهنده سایت شما با سایر سایت های مرتبط هستند و موتورهای جستجو ملزم هستند مسیر این لینک ها را دنبال کنند. در تشریح  ویژگی فالو لینک ها بایدبه این نکات اشاره کنیم که:

  • لینک ها ی فالو به افزایش اعتبار سایت کمک می کنند.(البته در صورتی که از سایت های معتبر به سایت شما هدایت شده باشند)
  • به دلیل اینکه موتور های جستجو ملزم هستند مسیر لینک های فالو را دنبال  کنند وجود این لینک ها  روی page rank  و سئوی وبسایت شما تاثیر گذار خواهد بود.
  • لینک های فالو ، تگ خاص و منحصر به فردی ندارند.

نکاتی که در زمینه تولید لینک های فالو  باید رعایت کنید:

اعتبار سایت هایی که برای سایت خود، داخل آنها لینک سازی میکنید بسیار مهم است.دقت کنید از  سایت های اسپم و یا سایتی با  اتیوریتی  خیلی پایین استفاده نکنید.

هر چقدر تعداد لینک های فالو برای سایت شما بیشتر باشد ،از نظر گوگل ،سایت محبوب تری دارید.باید در چگونگی تولید این لینک ها دقت کافی را داشته باشید چرا که در صورت عدم رعایت قوانین تولید بک لینک ،ممکن است نتیجه معکوس بگیرید

آشنایی با لینک های نوفالو (NoFollow)

دراوایل سال 2000 میلادی ،هر سئو کاری می دانست که برای کسب جایگاه بهتر در گوگل و ارتقا رتبه خود ، باید از لینک سازی استفاده کند و لینک ها بخش مهمی از الگوریتم رنکینگ گوگل بودند.این الگوریتم موجب شد تا کارشناسان سئو از هر روشی برای تولید بک لینک استفاده کنند ،حتی درج لینک در قسمت نظرات وبلاگ ها

استفاده ی بی رویه از بک لینک ها موجب شد تا گوگل به فکر ارائه راه حل جدیدی باشد.راه حل گوگل ارائه مشخصه ای جدید با عنوان Nofollow بود.

مشخصه Nofollow چیست؟

لینک های نو فالو در کد لینک خود تگ <” rel=”nofollow”>  را دارند .اساسی ترین هدف این مشخصه این است که به موتورهای جستجو بگویند مسیر این لینک را دنبال نکنند.

لینک های نوفالو تاثیری در page rank سایت شما ندارند .اما باز هم بودنشان برای سئوی سایت شما مفید است .

چرا وجود لینک های نوفالو برای سئو سایت مفید است؟

شما با استفاده از این لینک ها ، می توانید بدون نگرانی از اسپم شدن ،سایت خود را در هر مکانی معرفی کنید.سرعت دریافت نتیجه با این روش کمتر است اما به دلیل اینکه خطر اسپم شدن در آن وجود ندارد یک روش معرفی مطلوب برای سایت شماست ، چرا که این لینک ها توسط موتورهای جستجو ایندکس می شوند و فقط دنبال نمی شوند. یک لینک نوفالو توسط تگ HTML ساخته می شود که به صورت زیر است.

تفاوت لینک های  Follow و NoFollow:

  • لینک های فالو یکی از ابزار های مهم و تاثیرگذار روی سئو و رتبه ی سایت هستند، در صورتی که لینک های نو فالو تاثیری روی سئو و page rank سایت شما ندارند.
  • لینک های فالو توسط موتور های جستجو و ربات های خزنده گوگل دنبال می شوند ، در صورتی که لینک های نوفالو دنبال نمی شوند.
  • لینک های فالو تگ مشخصی ندارند ، در صورتی که لینک های نو فالو با تگ خاص و مشخص خود قابل شناسایی هستند.

نکته مهم:

یکی از ساده ترین روش هایی که یک سئو کار می تواند فالو یا نو فالو بودن یک لینک را  تشخیص دهد ،روش  زیر است:

 در مرورگر گوگل کروم روی لینک مورد نظر کلیک راست کرده وگزینه ی  Inspectرا انتخاب نمایید، با انتخاب این گزینه می توانید منبع و کدهای آن  صفحه را ببینید. عبارت No Follow در قسمت جستجوی  کد ها، وارد کنید. با این کار می توانید لینک های نوفالو را در قسمت سورس سایت مورد نظر به صورت مجزا  ببینید.

. در مرورگر فایرفاکس نیز می توانید روی صفحه کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه View Page Source همین کار را انجام دهید.

وقتی لینک های NoFollow تاثیری در سئو ندارند،چرا از آنها استفاده کنیم؟

با ارائه توضیحات بالا قطعا این سوال برای هر  فردی پیش خواهد آمد  که با وجود عدم تاثیر لینک نوفالو روی رتبه و سئو سایت ، چرا باید باز هم از آنها استفاده کنم؟در این بخش به شما خواهیم گفت لینک های نو فالو چه کاربردی می توانند داشته باشند.

جلوگیری از اسپم شدن و کاهش اعتبار صفحه:

همانطور که قبلا نیز به این نکته اشاره کردیم. اعتبار سایت هایی که قرار است بین سایت شما و آنها پیوند ایجاد شود از اهمیت زیادی برخوردار است.حال گاهی ممکن است بعضی از سایت هایی که قبلا با آنها لینک شده بودید با مشکل اسپم شدن  مواجه شده باشد.این مشکل روی اعتبار سایت شما نیز تاثیر بسیار خواهد گذاشت و بهترین راهکار در چنین شرایطی نوفالو کردن لینک های مرتبط با سایت اسپم شده است.

جلوگیری از اسپم شدن و کاهش اعتبار صفحه:

خرید بک لینک:

خرید بک لینک یکی از روش های ساخت بک لینک است که مورد تایید گوگل نبوده و در صورت  مشاهده ،گوگل  آن وبسایت را  جریمه نموده  و رتبه آن را نیز کاهش می دهد. اگر قصد خرید بک لینک دارید  و می خواهید از بک لینک های مصنوعی جهت سرعت بخشیدن به پروسه سئو استفاده کنید بهتر است از لینک های نوفالو (nofollow)  برای طبیعی تر جلوه دادن کار خود استفاده کنید.

مقاله مرتبط: خرید بک لینک | چرا خرید بک لینک اشتباه است؟

چگونه لینک‌های فالو دریافت کنیم؟

بهترین شیوه و درست‌ترین روش برای دریافت لینک فالو، تولید محتوای خوب است . شما می توانید محتوای خوب و کاربردی را تولید کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و کاربران را  مشتاق به کلیک کردن و ورود به سایت خود کنید. روش های متعدد دیگری در زمینه تولید لینک فالو وجود دارد  مانند «پست مهمان » در یک سایت مرتبط با سایت شما که موجب می شود  هم ترافیک بیشتری جذب کنید و هم سئوی سایت  خود را بهبود ببخشید.سایر روش ها را نیز می توانید در مقالات مرتبط مطالعه فرمایید.

در پایان باید به یک نکته طلایی و کلیدی اشاره کنیم که بهترین حالت ممکن برای لینک‌هایی که به سایت شما ارجاع داده می‌شوند، وجود تعادل بین لینک‌های فالو و نوفالو است.استفاده مناسب و درست از هر دو لینک علاوه بر اینکه سئوی سایت شما را بهبود می بخشد ،به اعتبار سایت شما نیز می افزاید.