نسرین معین _ nasrin moein _ مشاور و مدرس سئو

خانه

ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ (Video Marketing)  یا بازاریابی ویدئویی به معنای ساخت ویدئو های توضیحی و تبلیغاتی از محصولات یا خدمات یک برند و انتشار آن در رسانه های دیجیتال به منظور جذب مخاطب هدف و افزایش فروش و سئو سایت است.

آشنایی با ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی که از روشهای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا است که کمک زیادی به سئو سایت و سئو کاران برای افزایش ترافیک ورودی به سمت یک وب سایت میکند که این روز ها خیلی بیش تر از قبل مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. تولید ویدئو به عنوان یک محتوا برای توصیف یک محصول یا معرفی برند یک مجموعه به کار میرود که از روشهای مختلف میتوان به آن دست یافت که به بیان هر یک از این روش ها میپردازیم:

انواع روش های تولید ویدئو و کاربرد آن در بازاریابی دیجیتال

  • ویدئو‌های آموزشی
  • ویدئوهای تبلیغاتی
  • ویدئو‌های توضیحی
  • ویدیو‌های تجارتی
  • ویدیو‌های زنده
  • ویدئو‌های رویداد‌ محور
  • ویدئوهای طنز
  • ویدئوهای نسخه های نمایشی محصولات
  • مصاحبه های ویدئویی (مصاحبه با افراد کارشناس یا شخصیت های معروف)

ویدئو مارکتینگ چیست

ویدئو‌های تجارتی:

در ویدئو های تجاری بیشتر روی معرفی برند تمرکز می شود تا معرفی خدمات یا محصولات. و در واقع هدف اصلی از انتشار این ویدئو ها معرفی  اهداف کلی کسب و کار به جامعه هدف است.

ویدئو‌های آموزشی:

با استفاده از ویدئوهای آموزشی می توان در قالب  آموزش چگونگی انجام یک کار جدید به مخاطب، خدمات یا محصولات یک برند را نیز معرفی کرد. این ویدیو‌ها به  دلیل محتوای آموزشی خود بسیار پرطرفدار هستند و تبلیغ در قالب چنین ویدئو هایی یکی از موثر ترین شیوه های بازاریابی است. به طور مثال می توان یک فیلم آموزش آشپزی را منتشر کرد و در ابتدا و انتهای آن به معرفی یک برند تولید کننده مواد غذایی پرداخت.

مصاحبه های ویدئویی: (مصاحبه با افراد کارشناس و شخصیت های معروف)

در این روش می توانید از افراد کارشناس و متخصص و یا سلبریتی ها که نظر و حرف آنها مورد تایید بسیاری از افراد جامعه هدف شماست استفاده کرده و درباره  خدمات یا محصولاتی که قصد ارائه آنها را دارید، صحبت های فنی و کارشناسی ترتیب دهید. این روش در دسته تبلیغات تلوزیونی قرار می گیرد و تاثیر بسیاری روی  جلب  اعتماد مردم  نسبت به برند شما خواهد داشت.

ویدئو‌های رویداد‌ محور:

از جلسات و گردهمایی‌های شرکت خود ویدیو‌ تهیه کرده و با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. این کار به پیوند شما و مخاطب کمک بسزایی کرده و این صمیمیت حس خوبی را  در مخاطب شما القا خواهد کرد.

ویدئو‌های نسخه نمایشی:

توسط این ویدئو ها می توانید چگونگی عملکرد محصول، ویژگی‌ها و کارایی‌های آن یا و یا جزئیات خدمات برند خود را به مخاطب معرفی کنید.

ویدئو‌های توضیحی:

به کمک این ویدئو ها شما به عنوان صاحب یک محصول یا برند می توانید به صورت کامل فقط به معرفی محصول خود،چگونگی استفاده از آن،کاربرد آن، علت اینکه چرا محصول شما نسبت به محصولات مشابه برتری دارد؟ یا چرا مردم به محصول شما نیاز دارند؟ و نحوه ی خرید آن، بپردازید.

ویدئوهای طنز:

ویدئوهای طنز آن دسته از ویدئوهایی هستند که بسیار پرطرفدار بوده و مردم در صورت مشاهده و لذت بردن، آنها را برای نزدیکان و دوستان خود می فرستند. پس اگر  اسپانسر ساخت چنین ویدئوهایی باشید به راحتی می توانید نام برند خود را به گوش عده کثیری از مردم برسانید.

ویدئو‌های زنده:

 با تولید این ویدئو ‌ها به راحتی می توانید جزئیات پشت صحنه کسب کارتان را به مخاطب تان نشان داده و در مخاطب احساس صمیمیت بیشتری ایجاد کنید.

مزایای ویدئو مارکتینگ

مزایای ویدئو مارکتینگ

سرعت انتقال پیام به مخاطب

با انتشار ویدئو مخاطب با صرف زمانی بسیار کوتاه، پیام شما را درک خواد کرد

انتقال پیام با جزئیات کامل

هر چقدر که در پیام های متنی به جزئیات ویژگی های محصول اشاره کنیم باز هم نمی توانیم به اندازه نشان دادن خود محصول در ذهن مخاطب تصویرسازی کنیم.

افزایش کیفیت تبلیغات و جذب بیشتر مشتری

استفاده از ویدئو مارکتنیگ و انتشار ویدئو های جذاب درباره معرفی یک محصول و ترکیب صدا و تصویر و ویدئو و متن ،اعتبار بیشتری به برند تولید کننده آن محصول بخشیده و به افزایش مشتری کمک شایانی می کند.

 

افزایش نرخ تبدیل CTR

استفاده از ویدئو در سئو سایت می تواند نرخ تبدیل را تا 80% افزایش دهد. درصد نرخ کلیک یک ویدئو تبلیغاتی 1.84% است و این عدد نشان دهنده یک نرخ CTR بالا و خوب است.

مقاله مرتبط: CTR یا نرخ کلیک در گوگل چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟

افزایش  ROI یا بازگشت سرمایه

ویدئو مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال نقش بسیار پر رنگی دارد، در واقع تبلیغات ویدئویی در حدود 70 درصد مواقع منجر به افزایش فروش شده است.

مقاله مرتبط:  نرخ بازگشت سرمایه (ROI)چیست؟فرمول محاسبه ROI وتحلیل آن

 ویدئومارکتینگ اعتماد مشتری را بیشتر جلب می کند

مهمترین برتری یک برند نسبت به رقبای خود کسب اعتماد مردم است.اعتماد لازمه فروش محصول و موتور افزاینده ی مشتری است. محتوای ویدئویی یکی از ابزاری است که در زمینه جلب رضایت مردم و کسب اعتماد آنها می تواند اثربخش باشد.

ویدئو مارکتنیگ باعث افزایش نرخ ماندگاری مردم در وب سایت شما می شود

آمارهای منتشر شده توسط ابزار های آنالیز گوگل نشان دهنده آن است که ویدئو ها 80% ترافیک موتورهای جستجو را به خود اختصاص می دهند.این آمار ها همچنین نشان میدهد در صورتی که وبسایت شما محتوای ویدئویی داشته باشد حضور شما در صفحات نتایج گوگل 53 برابر می شود. محتوای ویدئویی باعث افزایش نرخ ماندگاری مخاطبین در سایت شما می شود. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم. هرچقدر نرخ ماندگاری سایت شما بیشتر باشد در سئوی سایت و رتبه شما در گوگل تاثیر مثبتی خواهد داشت.

آمارهایی درباره تاثیر ویدئومارکتینگ در سئو و بازاریابی دیجیتال

آمارها نشان می دهد ویدئو مارکتینگ نرخ کلیک( CTR ) را  96% افزایش می دهد.

83% صاحبان کسب و کار اعلام کرده اند ویدئو مارکتینگ باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه سئو (SEO ROI) آنها شده است.

98% کاربران اعلام کردند قبل از خرید اینترنتی ،ویدئوی  توضیحی محصول را مشاهده کرده اند..همین عامل موجب شده است که 45% صاحبان کسب و کارهای نو  از به فکر تولید ویدئوی توضیحی برای محصول خود باشند.

در گزارشی که صنایع بازاریابی دیجیتال سالانه  منتشر می کند عنوان شد که 60% بازاریابان شبکه های اجتماعی (فیسبوک،اینستاگرام) در سال 2015 از  محتوای ویدئویی  استفاده کردند و 73% مخاطبان آنها تصمیم گرفتند از آن محصولات و خدمات استفاده کنند.

همچنینی تحقیقات نشان داده است که بازاریابان ویدئو که از طریق ویدئو مارکتینگ به گسترش برند و نام تجاری خود میپردازند 76.5%  درصد موفقیت بیشتری نسبت به سایر روشها مانند بازاریابی تصویر و بازیابی متننی دارند.